Με τα κιάλια ψάχνουν εργαζόμενους οι επιχειρήσεις μεταφορών και logistics, με το πρόβλημα να είναι ιδιαίτερα έντονο στη Δυτική Αττική αλλά και στη Βόρεια Ελλάδα τη στιγμή μάλιστα, που ο κλάδος αναπτύσσεται ταχύτητα. Παράγοντες της αγοράς ωστόσο, επισημαίνουν την ανάγκη για περισσότερα και πιο ανταγωνιστικά κίνητρα που θα ενισχύσουν την απασχόληση.
Όπως προκύπτει από την πρόσφατη έρευνα της Mentor-Chain που παρουσιάστηκε στην 1η έκθεση Logistics & Transports Thessaloniki EXPO, στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης υπό τη διοργάνωση των «Ο.ΜΙΝD Creatives» και στο συνέδριο με συν-διοργανωτή τη Mentor-Chain, δεκάδες στελέχη επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στα logistics αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις στην εύρεση αλλά και διατήρηση προσωπικού.
Οι χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων η πιο περιζήτητη ειδικότητα
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων δήλωσε ότι το κυριότερο πρόβλημα στην εύρεση προσωπικού είναι οι οδηγοί με την έλλειψη να είναι έντονη στην αγορά, γεγονός που έχει αναγνωριστεί και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mentor-Chain, κ. Ανέστης Μαγκανάρης. Δεύτερη εξίσου σημαντική κατηγορία εργαζόμενου σε έλλειψη για τον κλάδο είναι οι χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων ενώ ακολουθούν το εργατικό προσωπικό, οι managers και τα στελέχη (δείτε εδώ σχετικές αγγελίες απο επιχειρήσεις στη Δυτική Αττική).
Αναφορικά με τις αιτίες του προβλήματος, στην κατηγορία των blue collars (οδηγοί, χειριστές, αποθηκάριοι), μειώνονται όλο και πιο πολύ οι υποψήφιοι εργαζόμενοι καθώς οι χαμηλοί μισθοί που προσφέρονται αλλά και τα πρότυπα της νέας γενιάς που έχουν αλλάξει είναι οι δύο κρίσιμοι παράγοντες που τους κρατούν μακριά από τις συγκεκριμένες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας αλλά και η έλλειψη ενημέρωσης για νέα προγράμματα σ’ έναν κλάδο που εξελίσσεται γρηγορότερα από τους υπόλοιπους παίζουν καθοριστικό ρόλο στη δυσκολία των επιχειρήσεων για εύρεση προσωπικού.
Στην κατηγορία των white collars ωστόσο, όπως managers και στελέχη, οι βασικότερηες αιτίες στην αναζήτηση εργαζομένων είναι το brain drain και οι χαμηλοί μισθοί. «Πάνω από 500.000 άτομα έχουν φύγει μέχρι στιγμής στο εξωτερικό και για να επιστρέψουν στην Ελλάδα δεν αρκεί μόνο ο υψηλός μισθός αλλά χρειάζονται υποδομές και αλλαγή της κουλτούρας των επιχειρήσεων», εξήγησε κατά την παρουσίαση ο κ. Μαγκανάρης επισημαίνοντας δε ότι πρέπει να αφήσουμε κάποιες παθογένειες του παρελθόντος.
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει το γεγονός ότι η απόσταση εκπαίδευσης από τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται και προκύπτουν συνεχώς στη σημερινή εποχή αποτελεί την τρίτη βασική αιτία εύρεσης εργαζομένων στις επιχειρήσεις με τον Μαγκανάρη να τονίζει ότι η εκπαίδευση είναι αρκετά σημαντική στον συγκεκριμένο κλάδο.
Πώς θα λυθεί το πρόβλημα;
Και στις δύο κατηγορίες η αύξηση των μισθών και των παροχών χαρακτηρίζεται ως η νούμερο ένα λύση για την προσέλκυση εργαζομένων στον κλάδο των logistics. Μπορεί να γίνονται προσπάθειες για αύξηση μισθού αλλά όπως τόνισε ο κ. Μαγκανάρης, αν υπολογίσουμε το κόστος ζωής, «τότε θα αντιληφθούμε ότι σε σύγκριση με το 2019 ακόμη υστερεί και θα πρέπει να γίνουν σημαντικότερες κινήσεις».
Την στήριξη των νέων γονέων ζητούν οι white collars καθώς είναι ανέφικτο με δεδομένο την ακρίβεια και το υψηλό κόστος ζωής να λυθεί το δημογραφικό πρόβλημα και να δημιουργήσουν συνεπώς οικογένεια. Παράλληλα, οι συνέργειες επιχειρήσεων, η ενοικίαση προσωπικού, το προσωπικό από άλλες χώρες και η σύνδεση των πανεπιστημίων με τις επιχειρήσεις είναι μερικές ακόμη λύσεις που προτάθηκαν μέσω της έρευνας.
Όσον αφορά την κατηγορία white collars, η κίνηση επαναπατρισμού αναφέρεται επίσης ως σημαντικός παράγοντας που θα βοηθούσε στην επίλυση εν μέρει του προβλήματος.