Πύλη προς την Ευρώπη αποτελεί για την Ελλάδα η συνεργασία που υπέγραψαν οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και COSCO για την «αξιοποίηση» του σιδηροδρομικού δικτύου στη μεταφορά εμπορευμάτων που «έρχονται» από την Απω Ανατολή στον Πειραιά για να μεταφερθούν στην Κεντρική Ευρώπη. Πρόκειται για μια ακόμα συμφωνία, η οποία όπως αναφέραμε κι εχθές, αφορά σιδηροδρομική γραμμή μήκους 17 χιλιομέτρων, που ξεκινά από το λιμάνι του Πειραιά και φτάνει μέχρι το Θριάσιο στην Ελευσίνα. Από εκεί τα εμπορεύματα προωθούνται προς Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, χρησιμοποιώντας το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ έχουν ήδη συναφθεί διακρατικές συμφωνίες ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να κάνει χρήση του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι προοπτικές από τη συμφωνία COSCO – ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το «μνημόνιο συνεργασίας» περιλαμβάνει 8 σημεία, που αφορούν τη δέσμευση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να παράσχει τη χωρητικότητα που απαιτείται και κάθε διευκόλυνση για την κίνηση φορτίων από το λιμάνι του Πειραιά και τη δέσμευση της COSCO να χρησιμοποιεί την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ως τον κύριο πάροχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα. Ακόμα ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν τη βελτίωση του «σιδηροδρομικού διαδρόμου» σε ό,τι αφορά την ταχύτητα και το κόστος. Η χώρα μας μετατρέπεται πλέον σε κόμβο διακίνησης αγαθών, ενώ ανοίγει ο δρόμος και για την υπογραφή νέων συμφωνιών με εταιρείες εκτός της HP, της ZTE και της SONY, που υλοποιούνται ήδη.
Στο «στόχαστρο» οι αυτοκινητοβιομηχανίες Ασίας και Ευρώπης
Στόχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μειώσει το κόστος και τα τρένα από την Κεντρική Ευρώπη να μη επιστρέφουν χωρίς φορτίο στον Πειραιά Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης έχουν μπει στο στόχαστρο της Cosco και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με σκοπό την επέκταση της συμφωνίας μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω του ελληνικού σιδηρόδρομου και του λιμανιού του Πειραιά. Στόχος είναι οι δύο εταιρείες να διαπραγματευτούν τη μεταφορά των μεγάλων φορτίων των αυτοκινητοβιομηχανιών τόσο από την Ασία προς την Κεντρική Ευρώπη προσελκύοντας KIA Motors και Hyundai αλλά κυρίως αντίστροφα προσελκύοντας BMW, Skoda κ.ά. ώστε τα ελληνικά τρένα να μην επιστρέφουν άδεια. Με τον τρόπο αυτό, θα μειώνεται στο μισό το κόστος της εταιρείας για την μεταφορά των προϊόντων προς την Κεντρική Ευρώπη. Ετσι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εξασφάλιζε την επιστροφή γεμάτων τρένων από Κεντρική Ευρώπη, πετυχαίνοντας ακόμα πιο δελεαστικές τιμές για τις εταιρείες που θα μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους με τον σιδηρόδρομο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι οι μεγαλύτεροι «πελάτες» της ελληνικής σιδηροδρομικής εταιρείας που βρίσκεται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης και η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση του μεγάλου deal με την Cosco. Οι συζητήσεις με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι σε προχωρημένο στάδιο με δεκάδες εταιρείες, ενώ οι δύο ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες βλέπουν «θετικά» το μειωμένο χρόνο αλλά και κόστος μεταφοράς. Για τη χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής μέχρι την Κεντρική Ευρώπη έχουν συναφθεί συμφωνίες με Σκόπια, Βουλγαρία, Σερβία, Ρουμανία, Κροατία, Σλοβενία, Αυστρία, Σλοβακία, Ουγγαρία, Τσεχία (κ.ά) και έχουν προχωρήσει οι σχετικές διαδικασίες ώστε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να μπορεί να κάνει ανά πάσα στιγμή χρήση του μεγαλύτερου μέρους του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Σημειώνεται ότι η πρώτη αμαξοστοιχία με containers από τον Λιμένα Νέου Ικονίου προς Ουγγαρία (Gyor) δρομολογήθηκε στις 26 Απριλίου 2014. Μέχρι στιγμής έχουν δρομολογηθεί συνολικά 31 αμαξοστοιχίες, με προορισμό την Ουγγαρία – Gyor, Budapest, τη Σλοβακία – Bratislava και την Τσεχία – Ceska Trebova.