Στο… ρελαντί μπαίνουν οι ζυμώσεις που γίνονται εδώ και δύο περίπου χρόνια και αφορούν την αναβίωση της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας της χώρας, με επίκεντρο τα δύο μεγάλα ναυπηγεία (Σκαραμαγκά και Ελευσίνας) , ώστε να βγουν από το σημερινό αδιέξοδο.
Αιτία, η πληροφορία που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τον ΟΛΠ, ότι οι Kινέζοι ξεκίνησαν τις διαδικασίες προκειμένου να φέρουν πλωτή δεξαμενή 300.000 τόνων στον Πειραιά.
Η έλευση των Κινέζων της Cosco στον ΟΛΠ αλλάζει, όπως φαίνεται, τις ισορροπίες αφού μέχρι σήμερα στο λιμάνι του Πειραιά και στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη γίνονταν επισκευές σε πλοία συγκεκριμένου μεγέθους, ενώ τα μεγάλα πλοία που ήθελαν δεξαμενισμό πήγαιναν στα ναυπηγεία.
Η αγορά όμως δεξαμενής 300.000 τόνων από τη νέα διοίκηση του ΟΛΠ αλλάζει τα δεδομένα, αφού βάζει και τρίτο παίκτη στο παιχνίδι, με αποτέλεσμα όλοι να αποζητούν συνάντηση με την Cosco προκειμένου να αποσαφηνίσουν τις προθέσεις αλλά και τους στόχους.
Ένα ακόμη στοιχείο είναι ότι οι Κινέζοι θεωρούνται ετοιμοπόλεμοι, ενώ στα ναυπηγεία Ελευσίνας και Σκαραμαγκά χρειάζεται αρκετός χρόνος, αν όλα πάνε καλά, προκειμένου να επαναδραστηριοποιηθούν πλήρως.
Στα σχέδια απεμπλοκής των ναυπηγείων, ακόμα ένα πρόβλημα βάζει η έξοδος από την κυβέρνηση της Θεοδώρας Τζάκρη, η οποία φιλοδοξούσε να δώσει ώθηση στον κλάδο, ως υφυπουργός Βιομηχανίας. Η νέα πολιτική ηγεσία στο υπουργείο Ανάπτυξης θα ξεκαθαρίσει το επόμενο διάστημα τις προθέσεις της, αλλά είναι αμφίβολο αν θα υιοθετήσει το σχέδιο της προηγούμενης υπουργού. Ωστόσο, όπως επεσήμαναν κυβερνητικές πηγές στη «Ν», στόχος είναι να ξαναλειτουργήσουν τα δύο ναυπηγεία, τα οποία μπορεί να αποτελέσουν βαριά βιομηχανία για τη χώρα.
Όσον αφορά το μέλλον για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχει η σκέψη, εφόσον λυθούν δικαστικά τα ζητήματα με τον σημερινό ιδιοκτήτη Ισκαντάρ Σάφα, να βγουν σε διεθνή διαγωνισμό «καθαρά». Χωρίς δηλαδή να χρωστούν τα περίπου 550 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό κράτος, όπως έχουν αποφασίσει τα ευρωπαϊκά όργανα (Επιτροπή και Δικαστήριο) για παράνομες επιδοτήσεις. Σε αυτή την περίπτωση έχει εκφράσει ενδιαφέρον να αναμιχθεί στις εξελίξεις η Cosco, έχοντας θέσει όμως σαν απαραίτητη προϋπόθεση να έχουν κλείσει όλες οι πληγές που ταλαιπωρούν τα συγκεκριμένα ναυπηγεία.
Εφόσον η κατάσταση με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά
δεν ξεκαθαρίσει γρήγορα -η αντιδικία ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και την ιδιοκτησία της εταιρείας με φόντο διεκδικήσεις άνω του 1 δισ. ευρώ- υπάρχει η σκέψη να δημιουργηθεί ενιαίος φορέας. Θα αποτελείται από τα ναυπηγεία Ελευσίνας και τη μεγάλη δεξαμενή των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που με νόμο έχει περάσει και πάλι στο ελληνικό Δημόσιο, αν και η πλευρά Σάφα το αμφισβητεί και αυτό νομικά. Για το σχέδιο αυτό πάντως καταγράφεται έντονο ελληνικό ενδιαφέρον.
Τα ναυπηγεία της Ελευσίνας τους τελευταίους μήνες έχουν ξεκινήσει ένα ευρύ διάλογο με φορείς της ναυτιλίας αλλά και του κράτους προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα ναυπήγησης πλοίων στην Ελλάδα με χρηματοδότηση μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Προκειμένου να ξαναλειτουργήσουν κανονικά τα ναυπηγεία της Ελευσίνας υπολογίζεται ότι χρειάζονται περίπου 4 εκατ. ευρώ για την επισκευή της δεξαμενής που βούλιαξε πριν από τρία χρόνια. Επίσης, σύμφωνα με μελέτη εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων, η εταιρεία προκειμένου να χαρακτηριστεί βιώσιμη χρειάζεται περίπου 30 εκατ. ευρώ τζίρο σε ετήσια βάση.
Εκτός από τις βλέψεις για ναυπήγηση πλοίων, από ferries μέχρι μικρά φορτηγά νέας τεχνολογίας, το τελευταίο διάστημα έχουν πληθύνει και οι φωνές από την πλευρά του ελληνικού εφοπλισμού, που εκφράζουν πρόθεση να φέρουν πλοία τους στην Ελλάδα προκειμένου να κάνουν επισκευές. Όπως όμως επισημαίνουν στη «Ν» κύκλοι της αγοράς η πρόθεση από τους εφοπλιστές υπάρχει, ήδη φέρνουν πλοία για επισκευές, αλλά δεν υπάρχει ακόμα ένας κεντρικός πυρήνας που θα σχεδιάσει συντεταγμένα και θα υλοποιήσει ένα πρόγραμμα προσέλκυσης εμπορικών πλοίων για επισκευές.